Laan van Nieuw Oost-indië 275 | 2593 BS Den Haag, The Netherlands | +31(0)70 365 46 77

Alexander Calder De grote ontdekking

Tot en met maandag 28 mei 2012: Haags Gemeentemuseum: Alexander Calder “De grote ontdekking”(discovery).

Het Gemeentemuseum won vorig jaar de prestigieuze Turing Toekenning* voor het tentoonstellingsconcept (exhibition) Alexander Calder.

Voor het eerst is er dit voorjaar een groot overzicht van Alexander Calder (1898 Lawton-1976 New York) in Nederland te zien. Hij werd wereldfameus met zijn draadsculpturen (wire sculptures), zijn Cirque Calder (1926-1931) en mobiles die gekarakteriseerd worden door hun immaterialiteit en beweging (movement). Hij legde de fundamenten van de moderne sculptuurkunst. De tentoonstelling draait om (revolves) het legendarische bezoek (visit) van Alexander Calder aan het atelier van Piet Mondriaan in Parijs in 1930. Dit bezoek markeert een keerpunt (turning point) in Calders carrière; het opent zijn ogen voor de abstracte kunst.

Alexander Calder (1898-1976) groeit op in een creatieve familie. Zijn vader was een beeldhouwer (sculpturer) en zijn moeder was een schilderes (painter). Hij ging eerst naar de universiteit om werktuigbouwkunde (mechanical engineering) te studeren, later gaat hij naar de kunstacademie. Hij heeft een grote passie voor beweging (movement). Zijn technische studie helpt hem. Zijn werk is heel dynamisch, dat was uniek in zijn tijd.

Tussen 1926 en 1933 woont Calder in Parijs, op dat moment het hart van de moderne kunst. Hij maakt draadsculpturen. Fameus wordt hij ook door zijn complete circus gemaakte van materialen zoals ijzerdraad (iron wire), hout, leer, kurk en stukjes stof (material). Hij geeft regelmatig performances met dit circus, want alle figuren kan hij laten bewegen: koorddansers (tight rope walker) zwieren (sway), honden springen door een hoepeltje en de olifant loopt op zijn achterpoten.

In de tentoonstelling staat dat ene bezoek aan het atelier van Mondriaan centraal dat zo’n radicale verandering (change) in Calders werk produceerde. Calder zei: “Het was mijn bezoek aan Mondriaans atelier dat me abstract maakte. Hij vond Mondriaans gebruik (use) van ruimte (space) fantastisch. Zijn werk veranderde rigoureus. Zijn sculpturen hebben niet alleen ijzerdraad maar ook rode, zwarte of witte bollen. Hij maakt eerst kleine, maar later grote mobiles. Hij is op zoek naar balans en beweging (movement).

In de tentoonstelling kun je een film zien die in het begin van de jaren ’30 in Nederland te zien was.
De tentoonstelling eindigt met een van Calders laatste werken; een ontwerp (design) dat hij rond 1976 maakte voor de sculpturentuin van het Kröller-Müller Museum (Otterlo) dat tijdens de preparaties van deze tentoonstelling ontdekt (discovered) werd. Helaas is het werk, een combinatie van een stabile en een mobile, nooit gemaakt omdat Calder overleed (passed away) in 1976.

Locatie: Gemeente Museum
Stadhouderslaan 41
Info: www.gemeentemuseum.nl

Leave a Comment

%d bloggers like this: